BLOG 8 İNSANDA MEVCUT KUVVETLER VE TERBİYESİ
Mekatib-i İbtidaiye Talimatnamesi - 2
İNSANDA MEVUT KUVVETLER VE TERBİYESİ
Özet; Prof. Dr. Ali Balcı
Giriş
Değerli meslektaşlarım, sevgili öğrencilerim, sekizinci blog yazımda, yine “Mekatib-i İbtidaiye Talimatnamesi”nde konu edilen insanda mevcut kuvvetler ve onların terbiyesinde istifae edilebilecek vasıtaları, büyük ölçüde aslına uygun ve yorumsuz olarak nakletmeye çalıştım.
İnsanlarda mevcut kuvvetler; beden, fikir, his ve iradedir. Bu kuvvetler kısaca aşağıda tanımlanmıştır.
Bedeni kuvvetler; kol, bacak, el, parmak, hançere, ciğer gibi organlardaki kuvvetlerdir. Bu kuvvetler irade dışı faaliyetler (insiyak yani hayvanat-ı hayat) ve iradi faaliyetler( irade: hayat-i insaniye) ve kazanılan faaliyetler (itiyad yani hayat-i insaniye) olarak ayrılır.
Zeka, fikir; ihtisas yani harici deliller ( idla-i harici), hafıza, dikkat, hüküm, muhakeme, muhayyele, tecrid, akıl, idrak yani şuur, diğer bir deyişle dahili delilleri (idla-i dahili) kapsar.
Hassasiyet kendi içinde, şahsi eğilimler, toplumsal eğilimler ve yüksek eğilimler olarak ayrılır.
Şahsi temayüller; haz eğilimi, tecessüs eğilimi, hürriyet ve bağımsızlık arzusu, tefekkür arzusu, hodgamlık, itimadi nefis, meth ve sena arzusu, izzet-i nefis, rekabet, namus hissi, tevaffuk hissinden oluşur.
Toplumsal temayüller; itaat, inangaçlık, aile sevgisi, vatan sevgisi, arkadaşlık sevgisi, sadakat, fedakarlığı kapsar.
Yüksek eğilimler; hakikat sevgisi, fazilet sevgisi, din sevgisini kapsar.
İrade; azim, teşebbüs, sabır, sebat, devam, cesaret, şecaatten (yiğitlik) oluşur.
Her kuvvetin ayrı bir terbiyesi vardır. Bedeni terbiye için bedeni terbiyeye dönük faaliyetleri tanzim etmek gereklidir. Bedeni, faaliyete sevk edecek fırsatları, saikleri bulmak gereklidir. Çocukların oynadıkları oyunlar bedenin terbiyesinde bir saik olabilir. Zira oyunlar bedeni, faaliyete sevk eden bir amildir , bir fırsattır. Oyunda bedenin hangi kısmı faal ise yalnızca o kısım terbiye edilir. Örneğin ayak topu-futbol bedenin bütün aksamını faaliyete sürükler , bedenin tamamını terbiye eder. Halat çekmek, marangozluk daha ziyade eller, kollar ve göğüsün faaliyetine neden olur; bu kısımlar terbiye edilir. Fikri hassasiyeti faaliyete sevk edecek fırsatlar ve vesileler mevcuttur. Bir kağıdı kesmek, bir tarla düzenlemek fikrin, dikkatin, hükmün, muhakemenin faaliyetine sebep olur. İradeyi terbiye edecek faaliyet ve amiller vardır. Özetle beden, fikir, his ve irade kuvvetleri için ayrı ayrı amiller vardır.
Bir nesle, hassasiyet terbiyesi nevinde olan terbiyeyi ictimaiyeyi vermek için ruhdaki kuvvadan ictimai kabiliyete götürücü faaliyetlere eğilmek gereklidir. İctimai faaliyetler, gerekli kuvvetler işlemediği sürece inkişafa mazhar olmaz. İctima-i oyunlar, gezintiler, içtima-i terbiyeyi aile ve cemaat hayatına sokmak demektir. Her kuvvet gibi irade de kendisini geliştirecek faaliyetlere ihtiyaç duyar. Bu faaliyetler olmazsa ne akıl, ne muhakeme, ne hissiyat faaliyetleri ile irade faaliyete geçer. Aklın ve hissin işlemesiyle irade doğrudan doğruya terbiye edilmez. İrade kendi kendine işlemedikçe terbiye edilmez. Nasihatle iradeyi terbiye edemezsiniz. Dağ gezintileri, seyahatler iradenin öğretmeni olabilir. Çünkü bu faaliyetlerde insanın azmi, cesareti, sabrı ve sebatı, tahammülünü geliştirecek fırsatlar vardır. Ezcümle hiçbir kuvvet durup dururken gelişmez. Her kuvvetin gelişmesi için onu geliştirecek faaliyetlere ihtiyaç duyulur.
Beden Terbiyesi Vasıtaları
Bedeni terbiye etmek üzere;
· Talebeler temiz havaya çıkarılmalı, nefes almaları sağlanmalı, güneşten mahrum edilmemeli,
· Talebelerin yedikleri gıdalar temiz ve besleyici olmalı,
· Talebeler, bedeni hareketten mahrum edilmemeli,
· Talebeler soğuğa, sıcağa dayanacak surette yetiştirilmeli,
· Talebelere oyun oynatmalı, spor yaptırmalı, jimnastik yaptırmalı, onların kuvvetli, sıhhatli, çevik bir bedene sahip olmaları için gerekenler yapılmalı,
· Talebelere, koşmaca, köşe kapmaca, futbol gibi bacak geliştirici oyunlar oynatmalı.
· Talebelerle kır gezintileri ve yürüyüşler yapılmalı, onları suda yüzdürmeli, jimnastikte bacak açıcı, güçlendirici idmanlardan faydalanılmalı,
· Özellikle de toprak ve ziraat işlerinden istifade edilmeli, talebelere tarla, çukur, hendek kazdırılmalı, marangozluk, demircilik yaptırılmalı,
· El işeri kapsamında özellikle de kağıt, mukavva ve çamur işleri yaptırılmalı,
· Resim yaptırılmalı. Eşya derslerinde tabii ilimler ve hikmiye derslerinden istifade edilmeli,
· Talebeler, açık havada yürütülmeli, gezdirilmeli, kır gezintileri yaptırılmalı, yüksek sesle söz söylemeyealıştırılmalı, müzik söyletilmeli.
Fikri Terbiye Vasıtaları
Çocukların fikri terbiyesi için aşağıdaki faaliyet ve vasıtalar tavsiye edilmektedir.
· Çocuklar, ellerini ve parmaklarını eşya ile temas ettirmeli, el işleriyle ilgili öğretimden yararlanılmalı, öğrencilerin maddi ve tecrübi derslerde eşya ile teması sağlanmalı,
· Farklılıklara dikkat ettirilmeli, çok ufak çocuklar için oyuncaklardan yararlanılmalı, eşyayı, gözler kapalıolarak temas ettirilerek tanımaları sağlanmalı,
· Özgür hareketlere müsaade edilmeli, çocukları eşya ile temasta bırakacak bir inzibat ( disiplin) tesis ettirilmeli,
· Özellikle de resim, el işleri ziraat ve eşya derslerinden , tabii ilimlerden ve hikmiye ilimlerle mütenasip tecrübelerden istifade edilmeli,
· Çok küçük çocuklara oyuncak verilmeli, onları inşaat ve zirarate sevk ettirilmeli.
· Gözleri kapalı olarak eşyayı elleriyle yoklayarak yüzüne, kollarına ve vücuduna sürterek tanımak gibi oyunlara ehemmiyet verilmeli,
· Saz öğretilmeli, mümkünse piyano, keman gibi çalgılar öğretilmeli.
Hafızanın Terbiyesi
Hafızanın terbiyesinde aşağıdaki faaliyet ve vasıtalar tavsiye edilmektedir.
· Çocuklara manasını mefhumunu anlamadıkları şeyler öğretilmemeli. Ezberlemesi lazım olan şeylerin de manası iyice anlatılmalı. Bunun için usulü tedrisin kaidelerine riayet edilmeli,
· Dersler sadece sözle değil resimle, el işleriyle, ziyaret, tetkik tecrübe gibi muhtelif yollarla verilmeli,
· Fikri, hafızaya doldurmaktan sarf-u nazar ederek (kaçınarak) o fikir; elden, gözden kulaktan his ve heyecan ile bu malumatın kazanılması için zaruri hareketi fikriyeye bir takım hisler heyecanlar da iştirak edecek surette canlı ve cazibeli bir şekilde verilmeli,
· Efkar ve malumatı vücuda getiren amillerin tesirleri tekrar edilmeli; talebelerin özetlemek, tecrübe etmek, resimlemek, el işleriyle tasvir etmek gibi muhtelif şekilde faaliyetlerde bulunmaları sağlanmalı,
· Verilen fikirlerin, malumatın ve bu malumat içindeki fikirlerin birbirine bağlanması (rapt edilmesi) yaptırılmalı,
· Bütün efkar ve malumattan adeta manevi bir zincir vücuda getirilmeli. Bunun için de ders verirken efkar ve malumat, diğer fikirler ve ilimlerle (ilişkili) münasebedtar surette verilmeli. Talebenin yeni fikirlerle eskileri arasında ilişki kurarak bir takım benzerlik ve farklılıkları bulması sağlanmalı.
Dikkatin Terbiyesi
Çocukların dikkatlerinin terbiyesi için tavsiye edilen vasıtalar aşağıda sıralanmaktadır.
· Dersler çocukların merakını tecessüsünü davet edecek şekilde verilmeli,
· Talebelerin, özellikle de verilecek malumatı kitapta olduğu gibi tekrar etmeleri yerine arayıp bulmaları sağlanmalı,
· Dersler göstererek verilmeli,
· Dersler mümkün olduğunca çok tetkik, tecrübe ve tatbikat karışımı verilmeli,
· Özellikle de resim eşya, el işleri hendese, ulum-i tabiiyye derslerine ehemmiyet verilmeli, bunlarda tetkik ve tatbik usulü esas olmalı,
· Talebelerin, mektep dahilinde ve haricinde ziyaretlerde, gezintilerde tesadüf edecekleri şeylere dikkat göstermeleri sağlanmalı.
Hükmün Terbiyesi
Hükmün terbiyesi için aşağıdaki vasıtalar tavsiye edilmiştir.
· Talebe, bir şey hakkında hüküm verirken acele ettirilmemeli; iyi bilinmeyen şeyler hakkında katiyyen hüküm verdirilmemeli,
· Çocukların bir şey hakkında doğru hüküm verebilmesine meydan verilmeli, bunun için de dersler kısa, açık ve katı hükümlerle, keşfe dayalı verilmeli,
· Eksik hiçbir hükme izin verilmemeli; aksine doğru, kati ve açık hükümler verebilmek melekesini terbiye için bütün tedrisattan istifade edilmeli,
· Talebe, muallim söylediği için inanmak alışkanlığından vazgeçirilmeli; daima tenkide muktedir bir hüküm melekesiyle teçhiz edilmeli,
· Bütün hükümler çocukların kendi takdirlerinin mahsulü olmalı,
· Hüküm terbiyesi de basitten karmaşığa doğru olmalı. Çocuklara öncelikle basit, kolay açık şeyler üzerine hüküm verdirilmeli, bundan sonra daha gizli, daha mücerret şeyler hakkında hüküm verdirilmeli,
· Çocukların yanlış hüküm vermeleri durumunda cesaretleri kırılmamalı, yanlışlığın sebepleri çocuklara buldurulmalı.
Muhakemenin Terbiyesi
Muhakemenin terbiyesi için tavsiye edilen vasıtalar aşağıda sıralanmıştır.
· Çocuklara, kendi kendine muhakeme etme fırsatı verilmeli,
· Dersler arasında riyaziye (matematik) ve tabiiyye ve lisaniyat derslerinin muhakeme için getireceği fırsatlardan istifade edilmeli,
· Bilhassa gezintilerde inşaat, tabiat ve medeniyet hakkında çocukların muhakemelerine baş vurulmalı; muhitin bu eserler üzerindeki tesirinden söz edilmeli,
· Çocuklara resim ve eşya derslerinde örneğin ev planları çizdirilmeli, planlar üzerinde tefekkür ve muhakeme yapmaya alıştırılmalı,
· Talebeler, toplumun hali hazır iktisadi, ictimai meseleleri üzerinde tefekküre alıştırılmalı. Çocukların bu konudaki suallerine mümkün olduğu kadar izahat verilmeli.
· Talebelerin, coğrafya, eşya dersleri, tabii ve tali ilimler ve hikmiye gibi mevzularda sonucun neticelerini muhakeme etmesine yardımcı olunmalı.
Tecrübenin Terbiyesi
Çocuklarda tecrübe terbiyesi için tavsiye edilen vasıtalardan bazıları aşağıda sıralanmıştır.
· Çocuklarda mücerretliğin (soyutluk) ne denli düşük olduğu düşünülerek evvela müşahhastan (somuttan) hareket edilmeli; misaller çoğaltılmalıdır; sonra da kaidelere, yavaş yavaş mücerretlere gidilmeli. Bu bağlamda evvela eşyanın en müşahhas, en bariz evsafından (vasıflarından) bahis edilmeli, tedricen eşyanın daha gizil, daha tali evsafına girilmeli,
· Eşya derslerinden eşyanın evsafı zahiresini tecrid ve bunları bir nam ve unvan altında cem ve tesmiye (sınıflandırmak) suretiyle istifade edilmeli.
· Talebelere, kıraat derslerinde mücerret kelimeler izah ve tarif edilmeli, onlar, mücerredlerin umumi manalarına idrake alıştırılmalıdır.
Aklin Terbiyesi
Çocuklarda aklın terbiyesi için aşağıdaki vasıtalar tavsiye edilmiştir.
· Fikri melekelerden bilhassa hüküm ve muhakeme terbiyesine itina edilmeli,
· Çocukların; eşya ve hadisatı tetkik, sebep ve amilleri harekete geçiren esbap (sebepler) ile neticeleri birbirine bağlamağa; hadisati tesadüf neticesi kabul etmemeye ve inanmamaya, fikirleri ve hükümleri yanlış surette rapt etmemeğe (bağlammaya); mümkün ile gayri mümkünü, doğru ile yanlışı tefrik etmeye alıştırılmalı,
· Raziye ilimleri gibi hakikate dayalı derslerden istifade ederek talebenin zekasını doğru düşünür, tenakuzları anlar ve reddeder bir itiyada (alışkanlığa) mazhar etmeli,
· Talebelere, tabii ilimler ve hikmiye derslerinden mevcudat ve hadisatın husul ve tekamülünü idare eden kuvvetlerin neler olduğunu buldurarak tabiatın ahval ve hadisatını idare eden kuvvetlerin intizam ve daimiliği üzerinde düşünmelerini sağlamak suretiyle esbap ve avamil arasında bağ kurabilme kabiliyeti kazandırılmalı,
· Resim, el işleri kıraat, manzume ve müzik sanaatı derslerinde mükemmeliyet, makuliyet ,hayal gayesi fikirleri verilmeli.
· Bu derslerden yaralanarak talebelere her şeyin sebebi, mantığı, hikmeti buldurmalı.
İradenin Terbiyesi
Çocuklarda iradenin terbiyesi için tavsiye edilen vasıtalar aşağıda sıralanmıştır.
· Talebeleri, insanları, hayvanat, nebatat ve cemadattan ayıran ahval ve maneviyat hakkında tefekküre davet itmeli, muhtelif zamanlarda muhtelif şeyler hakkında fikirler, duygular ve hatıralar üzerinde dikkat etmeleri sağlanmalı,
· Talebelere, kendi arkadaşlarından farklı düşünüp duydukları vakıaları misallerle anlattırılmalı; muhtelif sebeplerle husule gelen hasilatı ruhiye hakkında söz söyletmeli, yazdırmalı,
· Tahrir (kompozisyon) derslerinde idrakte nefsin terbiyesinin tenviri (dönüşümü) için ruhi tahliller, tetkikler yaptırılmalı,
· Yarınki hayata başkalarının yardımına muhtaç olmaksızın kendi kendini idare edebilir bir halde hazırlayacak hür bir terbiye, hür ve vicdani bir disiplin (inzibat) tesis ettirilmeli,
· Talebenin yanlış bir eylemi karşısında sıkmak, korkutmak, dövmek gibi ceza faaliyetlerinde evvel onun vicdanına müracaat edilmeli,
Talebeyi sağlam işlek bir bedene malik kılmak için terbiye-i bedenin tavsiyelerine riayet edilmeli; bunun için de top oyunları müsabakaları, atlamalar, tırmanmalar, dağ gezintileri gibi tefekkür, sebat ve cesaret gibi idmanlara sık sık müracaat edilmeli,
· Çocuklar, umum önünde söz söylemeye cesaretlendirilmeli, onlara saatlerce günlerce devam edecek uzun seyahatler icra ittirilmeli,
· Teşebbüse devam ve sebatın terbiyesi için el işleri derslerinden istifade edilmeli, marangozluk, hendek açmak, çukur kazmak, ağaç kesmek, ağaç dikmek gibi müştereken yapılabilecek eşyalardan istifade ettirilmeli, bunun için de talebelere, el işleri, eşya ve coğrafya ait tespitler, tecrübeler hakkında levhalar hazırlatarak teşhir etmeleri ve düşünmeleri sağlanmalı,
· Kabil-i icra (uygulanması mümkün olmayan) olmayan kararlara girmemeye alıştırmalı; onlara karşı bizzat kararsızlık numunesi olmamalı, verilen sözlerin, günü gününe, saati saatine icra edilmesi sağlanmalı,
· Büyük adamların bilhassa milletin saadeti ve mavaffakiyeti için çalışmış olan büyük vatanperverlerin, sergüzeştlerin kahramanlıkları, hizmetleri anlatmalı, fedakarlık sahneleri tasvir edilerek çocukların onları taklidi sağlanmalı;
· Kahramanların, sergüzeştlerin seyahatlerini konu edinen ahlaki, tarihi romanlar okutulmalı,
· Dünya yüzünü oyan, delen medeniyetlerin alimlerinin, mühendislerinin daimi surette tefekkür, sabır ve sebat ve cesaret sahibi oldukları hakkında telkinde bulunulmalı; isterlerse kendilerinin de azmi müteşebbis, sebatkar ve cesur birer fert olabileceklerine inandırmalı, velhasıl çocukları bu hasleti kazanmaya teşvik etmeli,
· Her çocuğun müstakilen hareket etmesini sağlamalı, her fırsattan istifade ederek onların kuvay-i teşebbüsünü (teşesbüs gücü) cesaretlendirmeli, bu fırsatlarda müteşebbis ve cesur olanların taklidi teşvik edilmeli,
· Zekanın bilhassa kuvve-i muhakeme ve hayalin irade üzerinde etkili olacak testlerinden istifade etmeli; bu cesaretlerin iyice muhakeme edildiğinde kabil-i icra olduğu üzerinde mahkeme ve tefekkür ettirilmeli.
Hissin Terbiyesi
Terbiyeyi hissiyatın vasıtaları aşağıdaki gibi açıklanmaktadır.
Hazın Terbiyesi
Çocuklarda hazzın terbiyesi için tavsiye edilen vasıtalar aşağıda sıralanmıştır.· Mektebin muhiti çocukları mesut etmeli,
· Mektebin binası geniş, aydınlık, havadar, bahçesi geniş ve temiz, dahili harici tertibat ve tezyinatı muntazam ve zarif olmalı,
· Mektebin usul-u inzibatı tedrisinden ibaret şartların maneviye ve terbiyesi çocukların hürriyet ve girişimine mani olmamalı; çocukların merak ve tecessüsünü davet eden içtimai oyunlar, gezintiler yaptırılmalı .
Tecessüs Meylinin Terbiyesi
Tecessüs meylinin terbiyesi için tavsiye edilen başlıca vasıtalar aşağıda sıralanmıştır.
· Çocuklarda tabii olan merak ve tecessüsün inkişafına mani olmayacak hür bir disiplin anlayışı (inzibat) kabul edilmeli,
· Çocuklar, bu merak ve tecessüsü tahrik edecek eşya ve hadisat ile temasta bırakılmalı,
· Dersler merakı tecessüs kılacak şekilde faal ve müspet usullerle verilmeli,
· Çocuğun bu temayülü doğrultusunda ona insaniyet ve mülayim şekilde mukabele edilmeli, izahat verilmeli.
Faaliyet Meylinin Terbiyesi
Çocuklarda faaliyet meyilinin terbiyesi için tavsiye edilen vasıtalar aşağıda sıralanmıştır.
· Çocukların hareket ve faaliyetine mani olmayacak bir disiplin tesis edilmeli,
· Çocuklar, harekete, faaliyete sevk edilmeli, oyunlar oynatılmalı, gezdirilmeli,
· Onlar kır gezintilerine götürülmeli, jimnastik yaptırmalı,
· Dersler çocuklarda merak tecessüsü uyandırmalı, keşif yapmaya sevk etmeli.
İzzet-İ Nefsin Terbiyesi
İzzet-i nefsin terbiyesi için tavsiye edilen faaliyet ve vasıtalar aşağıda sıralanmıştır.
· Çocuklarda izzet-i nefsi kıracak, öldürecek hareketlerden tesirlerden kaçınılmalı; bilakis izzet-i nefsi güçlendirecek faaliyetlerden istifade edilmeli,
· Fena bir terbiye neticesinde izzet-i nefsi sönmüş olan çocuklarda izzet-i nefsi uyandırmak için her türlü imkandan yararlanılmalı; ezcümle çocuklarda istiklal arzusu ve hürriyet arzusunu güçlendirecek girişimlerde bulunulmalı,
· İzzet-i nefis hassasiyeti tanımayan insanların, gerek kendi şahısları gerekse aile ve cemiyetleri için sebep olacakları maddi ve manevi zararlardan söz edilmelidir.
Arzu İstiklal (Bağımsızlık Arzusu) ve Hürriyetini Terbiyesi
Çocuklarda istiklal arzusu ve hürriyeti için önerilen tavsiyeler aşağıda sıralanmıştır.
· Çocuklar, tedricen kendi kendine idare edecek bir halde müstakil yaşama alıştırmalı ve onlara istiklal sevdirmeli; bahçede ve gezintilerde istiklali engelleyen ve mahkumiyete sebep olan hareketlerden men edilmeli,
· Çocukların gerek yalnız, gerekse tabur halinde birbirinin elini tutmalarına; mektebe gidip gelirken yaşı müsait olanların yalnız başına gidip gelmesine itina edilmeli; hiçbir çocuğun diğerinin hakkını müdafaa için vekil olmasına meydan verilmemeli.
Kaynak: Maarifi Umumiyye Nizamnamesi; İlktalime mahsus talimatname. Usulü terbiye-usulu tedris, Matbaai amire- İstanbul, 1331.
Yorumlar
Yorum Gönder